Fy bövelen och jäkla skit.

Igår plockade jag fram mitt pass och insåg att det gick ut den 13/8. Har aldrig blivit så svettigt så fort i hela mitt liv!
 
Men vet ni vad, det är faktiskt lite irriterande också. Inte just att jag är så tanklös att jag har glömt att kolla passdatumet, utan för att det inför folkomröstningen om EU tjatades högt och lågt om hur FRITT och ENKELT det skulle bli för oss i EU-länderna att resa till andra EU-länder. Vad heter det, Schengenavtalet? Man skulle kunna tjoffa iväg, spontant och bekymmersfritt, med enbart sitt körkort eller internationellt ID i plånboken. 
 
Och det kan man visst göra. Man kommer garanterat ut från Sverige. Men det finns överhängande risk att man inte kommer in i landet dit man ska. Så... NJA^^
 
Poängen är iallafall att jag måste skaffa nytt pass, pronto. Om jag hade varit ledig på måndag så hade det funnits en liten chans att komma in på pass-expeditionens enstaka drop-in (om någon annan avbokar sin tid, eller inte dyker upp), men nästa bokningsbara tid var på onsdag (!). Och det tar ca. 5 dagar att få passet levererat. Så då är det redan kört. 
 
Jag blir alltså tvungen att begära ut ett tillfälligt pass, som bara gäller för en enda resa. Och kostar 980kr!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Plus att jag även måste skaffa ett vanligt pass efteråt. 350kr till.