Så jag har tur.

Öööööh okej, detta är ju lugnande^^ Tittar på en miniserie om sömnbrist i SVTPlay. Den amerikanska statistiken visar tydligen att HÄLFTEN av amerikanerna sover 5 timmar (eller mindre) per natt. Undrar hur det står till med Sveriges befolkning? 
 
Människan har svårt att följa den 24-timmars dygnsrytmen på grund av konstant stimulans, avsaknad av soluppgång/skymning, konstant hög ljudvolym ända in på natten, ständig tillgång till koffein och mat osv. Det finns alltså en myriad av skäl, inklusive det faktum att vi helt enkelt påverkas negativt av att vardagens "klocka" inte är ett dugg anpassad efter kroppens inre klocka. 
 
Långvarig, men även kortvarit sömnbrist, ökar risken för, eller leder till: 
Depression
Ångest
Drogmissbruk
Cancer/tumörtillväxt
Diabetes
Hjärtsjukdom
Fetma
Alzheimers
 
Ska den här kunskapen hjälpa en att slappna av och sova bättre?? 
 
Jag kanske inte uppskattar min egen trötthet tillräckligt mycket. Jag vaknar oftast vid 6-7-tiden på morgonen även när jag är ledig, och börjar gäspa stort före kl. 22. Undrar vilket som är vanligast bland andra i min åldersgrupp?