Jag behöver ha minst två extra händer.

Kortast möjliga förklaring till varför jag hade en hemsk dag på jobbet.
 
Detta är en bild som visar hur många personer (i bästa fall) jobbar med en patient när man opererar laparoskopiskt inuti buken. De tre som står närmast är kirurger, och den fjärde neråt utkanten är "scrub-nurse", dvs. JAG. (Fast vi har två instrumentbord, annars får grejerna inte plats). Kirurgerna sköter ljus och kamera in genom portarna, och samtidigt behöver de nya instrument, vätskor, sugmunstycken, saxar, tänger, plastslangar osv som jag ska ge dem. Packa upp, sortera, montera, ladda, rengöra osv. 
 
Igår hade vi en helt annan personaltäthet på sal. Jag hann inte förbereda mig, och under tiden behövde jag stå blickstilla och hålla händerna stilla. Medan jag ÄVEN ombads göra allt som OP-sköterskan alltid gör annars. 
 
Vansinnigt stressande. 
 
 
Man utför självklart alltid ingreppet på ett korrekt och patientsäkert sätt oavsett, något annat är fullständigt otänkbart. Det går bra, det blir bra, det ger önskat resultat. Men för mig som är ny inom yrket är det överväldigande.